Amsterdam – huumeita ja huoria?

Nyt heti alkuun pieni avautuminen. Kirjoittelin kesäkuun lopulla kattavan kirjoituksen Amsterdamin reissusta ja kun kirjoituksen piti ajastettuna ilmestyä blogiin, sitä ei näkynytkään missään. Ei edes luonnoksissa. Sinne siis hulahti vaivalla kirjoitettu kooste kuvineen kaikkineen. Siitä alkoikin kesän hiljaiselo blogin puolella, kun ärsytti niin paljon tämmöinen takaisku. Nyt vihdoin muutaman kuukauden jälkeen päätin tarttua härkää sarvista ja yrittää muistella, mitä kirjoitin alkuperäiseen postaukseen.

Aloitetaanpa siis alusta. Monelle Amsterdamista tulee mieleen lähinnä kannabis ja huorat, mutta kaupunki on oikeasti niin paljon muuta(kin). Dami on yksi ehdottomia suosikkejani, mitä tulee kaupunkikohteisiin. Ja aivan muista syistä kuin raflaava otsikko antaa ymmärtää. Vietin ensimmäisen kerran aikaa Amsterdamissa muutaman päivän vuonna 2013 partioreissulla, eli arvatenkin otsikon aiheet eivät tulleet tutuiksi. Näin tuolloin kaupungista ne kuuluisimmat nähtävyydet ja joitain hyvinkin tavallisia nyansseja. Tuossa muutamassa päivässä näin valtavasti ja samalla en nähnyt juuri mitään, ja tiesin palaavani kaupunkiin vielä uudestaan.

Löysimme ystäväni, Anninan, kanssa hyvän lento+hotelli-diilin tuossa männätalvella Lentodiilit-sivuston kautta ja niinpä ex tempore päätimme varata matkan. Pääsin siis vihdoin takaisin Amsterdamiin maaliskuussa 2018, melkein viiden vuoden tauon jälkeen. Kaupunki on aika erilainen keskellä kesähelteitä turistipiikin aikaan kuin koleassa kevätsäässä, mutta silti kaupungin charmi puree molemmissa olosuhteissa. Tietenkin kärsin kammottavasta flunssasta ja yskästä koko matkan ajan, joten otimme aika iisisti reissun ja menimme ihan vain fiiliksen mukaan ilman sen kummempia suunnitelmia tai paineita. Lähinnä keskityimme tapamme mukaan hyviin aamiaispaikkoihin ja ympäriinsä haahuiluun. Olemme Anninan kanssa erikoistuneet reissuillamme hyviin aamupaloihin, muissa ruokapaikoissa on vielä tekemistä. Tosin tällä reissulla osuimme myös ihan älyttömän hyvään lounas-/päivällispaikkaan.

Pääsimme lentokentältä äärettömän kätevästi bussilla aivan hotellimme lähelle ja takaisin kentälle toki samaa reittiä. Bussiliput ostetaan kentällä pienestä kojusta, josta kannattaa ostaa samantien menopaluu-lippu, jolloin säästää aikaa ja rahaa. Majoituimme aivan Rijksmuseumin lähellä ja kävellimmekin joka päivä museon pihan ja ikonisen Iamsterdam-kyltin kautta hotellille. Kanaalin toisella puolen on trendikäs De Pijpin kaupunginosa, jossa pörräsimme eniten. Bongasimme alueelta reissumme parhaimmat ruokapaikat sekä suositut katumarkkinat. Ihan ydinkeskustassa kävimme vain pikaisesti, sillä De Pijp ympäristöineen olivat enemmän makuumme.

Ensimmäisenä aamuna päädyimme pitkän kaavan aamiaiselle aivan ihanaan Coffee & Coconutsiin. Luulin kahvilaa ensin pieneksi paikaksi, mutta tila onkin valtava kolmessa kerroksessa avautuva loftimainen tila. Herkullista ruokaa ja kahvia, sekä miellyttävä ilmapiiri. Tykästyimme paikkaan niin kovin, että meinasimme mennä sinne seuraavanakin aamuna. Päädyimme kuitenkin De Pijpin alueella olevaan sympaattiseen COTTONCAKE-myymäläkahvilaan. Tämä kahvila oli tilansa puolesta hyvin erilainen edelliseen verrattuna, sillä kahvilassa on vain viisi pöytää ja tunnelma on intiimimpi kuin Coconutsissa. Molemmissa sisustus on vaaleaa, raikasta ja sopivan rouheaa. Molemmille lämmin suositus, mutta etenkin Coffee & Coconutsia suosittelen äärettömän lämpimästi.

Coffee & Coconut
Coffee & Coconuts
coffeecoconut
Coffee & Coconutsin herkullinen aamupala
cottoncake
COTTONCAKE

Cottoncaken lähellä on myös Vegan Junk Food Bar, jota pidän ehkä yhtenä suurimmista huijauksista nykymaailmassa. Paikka nimensä mukaan tarjoilee vegaanista mättöruokaa, mutta joko näiden ruoka ei ole oikeasti vegaanista tai sitten tuossa paikassa osataan tehdä aivan sairaan hyvää vegesafkaa! Hampurilaisesta, saatika majoneesista puhumattakaan en olisi pystynyt sanomaan, että se on vegaanista, ellen olisi tiennyt. Hieman eri meininki, kuin mitä olen tottunut Suomessa vetämään vegesafkaa. Paikan herkullinen maine onkin kiirinyt aika pitkälle ja paikkaan voi olla vaikea päästä syömään. Me yritimme kaksi kertaa, ennen kuin tärppäsi. Ensimmäisellä kerralla, perjantai-iltana, pöytäjono oli 1,5 tuntia, joten skippasimme. Saavuimme paikalle uudestaan lauantaina kolmen aikaan, jolloin meille kerrottiin jonotusajaksi 30 minuuttia. Saimme jättää heille puhelinnumeromme ikään kuin jonomerkiksi, joten lähdimme käymään hotellilla viemässä markkinaostokset ja palasimme ravintolalle. Onneksi olimme ripeitä, sillä puhelimeni soi jo 20 minuutin päästä ja henkilökunnan jäsen ilmoitti, että meille olisi jo pöytä vapaana. Herkullista ruokaa, erikoisoluita ja hauska ympäristö olivat nappivalinta lauantain koleaan säähän.

Amsterdamissa on aamiaispaikkojen ja vegemättöjen lisäksi myös herttaisia kahviloita. Törmäsimme niihin tämän tuosta, paitsi emme tietenkään silloin kuin etsimme tositarkoituksella kahvilaa. Onneksi olimme pistäneet mieleemme yhden herkullisen kahvila-konditorian herkkuhampaan kolotellessa. Suosittelenkin suuntaamaan Bakken met passieen, jos olet vailla laajaa valikoimaa, vanhan ajan leipomohenkeä ja hyvää kyttäyspaikkaa paikallisten elämän ihmettelyyn.
cof

Oikeasti VJFB:n ruoka oli herkullisemman väristä. Tilan violetti valaistus vain saa ruoat näyttämään oudon värisiltä kuvissa.
Bakken met bassie
Bakken Met Bassie

Amsterdam ja Alankomaathan eivät ole mitään ilman kukkia. Niinpä suuntasimme kuuluisille Albert Cuypin markkinoille, joilta löytyy niin kukkia, ruokaa kuin käyttötavaraakin. Suuntasimme markkinoille viimeisenä kokonaisena reissupäivänämme, joten ostimme neljä kimppua kukkia yhteishintaan 12 euroa. Säilytimme kukkia hotellissa vesiastiassa ja matkustuksen ajaksi pakkasin kukkien varret märkään paperiin ja muovipussiin, joten kukat selvisivät hyvin lennoista käsimatkatavaroissa sekä viileässä talvisäässä aina Joensuuhun saakka. Kukat pysyivät kotona hyvinä pari viikkoa.

Kukkien lisäksi Amsterdam tunnetaan myös kanaaleistaan. Olin aina kuvitellut, että kanaaliajelut ovat kalliita ja vähän sellaisia laimeita turistijuttuja. Olimme lauantaina kävelemässä hotellille pienelle välibreikille, kunnes tajusimme, että aivan hotellimme vierestä lähtee kanaaliajeluita 15 euron hintaan ja käsillä on päivän viimeiset lähdöt. Niinpä päätimme hetken mielijohteesta ostaa liput ajelulle ja siinäpä sitten oltiinkin jo vartin päästä kanaaliristeilyllä pussailevien pariskuntien keskellä. Risteily toi kivaa uutta näkökulmaa kaupunkiin ja opastettu kierros oli mukavan informatiivinen pläjäys kaupungista. Suosittelen! Ja kierroksen jälkeen olikin hyvä siirtyä juhlimaan St. Patricks dayta läheiseen irkkupubiin.
Matkan aikana tuli tietenkin syötyä ja käytyä paljon paikoissa, joita en maininnut tässä, mutta ei hätää, kävimme toki Punaisten lyhtyjen alueella sekä ihmettelemässä muitakin niin sanotusti pakollisia nähtävyyksiä. Tälläkin kertaa Amsterdamista jäi valtavasti näkemättä, esimerkiksi Heineken Experience -kierros jäi ensi kertaan, vaikka paikan ohi kävelimmekin joka päivä. En halua tunkea lomiani liian täyteen ja pitäähän sitä jättää seuraavallekin kerralle jotain 😉 Ja tästä kirjoituksesta tuli nyt jotenkin oudon rönsyilevä ja tönkkö sekä aivan erilainen kuin alkuperäisestä, mutta ei kai se ole niin justiinsa…

Mitkä on sinun ehdottomia lemppareita tai suosituksia Amsterdamiin?

@: UNELMAMAJA@GMAIL.COM
SEURAATHAN UNELMAMAJAA MYÖS NÄISSÄ KANAVISSA
FACEBOOK // INSTAGRAM // BLOGLOVIN

13 kommenttia artikkeliin ”Amsterdam – huumeita ja huoria?

1. Viimeksi kun olin Damissa oli lastenlapset mukana, asuimme tuolla de Pijpin alueella ja kävimme myös Coffee and coconuts-baarissa mikä oli ihan kiva paikka, mutta portaat olibat hankalat. Kävimme myös Rijksmuseumissa ja Nemo-keskuksessa.Viimeksimainittu oli lasten suosikki.

Tykkää

1. Portaat ei kyllä ole helpoimmasta päästä tuossa kahvilassa. Ainakin ylimmälle laverille vievät olivat aika jyrkät! Nemo-keskukseen haluaisin joskus, vaikka lapsille pääosin onkin suunnattu. Kävin Nemon aulassa 2013 ja paikka herätti mielenkiintoni.

2. Mullekin on käynyt niin, että oon oikein hiomalla hionut postausta päivätolkulla ja sitten se onkin yhtäkkiä kadonnut luonnoksista jonnekin bittiavaruuteen. Niin masentavaa! Teki mieli heittää koko kone parvekkeelta alas… Sitten sitä muutaman päivän päästä keräsin itseni ja näpyttelin postauksen uudestaan…

Mutta joo, Amsterdam on vielä bucket listalla ruksimatta. On sellainen fiilis, että siellä tulee kyllä käytyä lähivuosina – ehkäpä se voisi olla ensi kevään kaupunkilomakohde..? Nähtäväksi jää, mutta joka tapauksessa joku eurooppalainen pääkaupunki otetaan miehen kanssa haltuun alkukeväästä. Laitan nämä vinkit (ja etenkin nuo ruokapaikat) siis korvan taakse tulevaa varten 🙂

Tykkää

1. Se on niin turhauttavaa, kun työ haihtuu kuin tuhka tuuleen.

Ehdottomasti suosittelen Amsterdamia, jos joku eurooppalainen pääkaupunki on listalla. Rento ilmapiiri, mukavasti tekemistä ja helppo ottaa haltuun 🙂

3. Mekin asuimme kesällä Museumpleinin lähistöllä ja pidimme alueesta kovasti. Hotellista sai vielä pyörät vuokrattua kätevästi, joten pyöräilimme niin läheisessä Vondelparkissa kuin kanaalinrantoja kaupungin suuntaankin! Ei näkynyt huumeita eikä huoria 🙂

Tykkää

1. Ihanaa, että saitte hotellilta pyörät alle! Itse olen pyöräillyt vain kaupungin ulkopuolella Edamin kylään. Pyöräily on ihan oma juttunsa tuolla. Onneksi huumeet ja huorat pysyvät omilla alueillaan ja kaupungissa saa nauttia ihanasta ilmapiiristä 🙂

4. On hassua, miten Amsterdamista niin helposti puhutaan kannabiksen ja punaisten lyhtyjen kaupunkina, mutta kuinka helppo niitä on välttää. Minusta tuntuu, että molempien äärelle pitää lähinnä hakeutua. Ainakaan minä en niihin ole vahingossa törmännyt. Amsterdam on minustakin ihastuttava kaupunki. Harmittaa vain, kuinka edullisesti sinne saa lentoja, mutta majoitus on ihan hullun kallista.

1. Itse ymmärrän kyllä täysin, mistä mielikuvat syntyvät, mutta se pitää ihan paikkansa, että kyllä niiden ääreen pitää hieman hakeutua. Esimerkiksi tällä reissulla emme nähneet huoran huoraa, vaikka yksi ilta kävimmekin vähän kävelemässä punaisten lyhtyjen alueella. Pilven hajuun tosin törmää tämän tästä.
      Majoitus on kyllä hintavaa, siksi oli tartuttava lento+hotelli-tarjoukseen, kun koko paketille tuli hintaa 300e/hlö lentoineen ja neljän tähden hotelliyöpymiselle kolmelta yöltä.

Tykkää

5. Amsterdam on meille erityisen tuttu ja rakas, sillä vierailemme kaupungissa usein ystäviemme luona. Olikin raikastavaa kuulla, minkälaisia asioita keskustahotelliin majoittuva törmää ja missä käy. Meillä on ollut mahdollisuus päästä näkemään ja kokemaan paikallisten paikkoja usein, mutta tuo matkailun perspektiivi on jäänyt vähemmälle. Ja on tuo kaupunki vaan niin <3, miltä tahansa kantilta sitä kokeekin:) ps. Provosoiva otsikko ei valitettavasti tee ihastuttavalle Damille oikeutta.

1. Paikkoihin saa kyllä ihan eri näkökulman riippuen, onko liikkeellä ihan perinteisellä turistimatkalla vai onko kohteessa esim tuttu majoitus/seura/tms. Molemmat tavat on mielestäni ihania reissaistapojaja tarjoaa erilaisia kokemuksia 🙂

Provosoivan otsikon perässä olikin siksi kysymysmerkki, ettei se ole millään tapaa totuudentorvi. Itsehän en pidä Amsterdamia huumeiden ja huorien kaupunkina, vaan ihanana eurooppalaisena kaupunkina.

Tykkää

6. Oi Amsterdam!! Tuli kuvista mieleen oma viime keväinen Amsterdamin matka. Mekin käytiin tuolla coffee & coconutsissa, ihana paikka! Ja olet oikeassa, dami on paljon muuta kun vaan huumeita ja huoria.

1. Ihana reaktio sinulta! 🙂
      Amsterdam on niin kiva kaupunki, että tekisi mieli tämän tästä matkustaa sinne ja fiilistellä kaupungin ihanaa ilmapiiriä.

Tykkää

Kiva, kun jätät kommenttia.