Surffileiri Balilla

Surffileiri oli ehdottomasti parhaimpia kokemuksia vajaan kuukauden mittaisella matkallani Balilla. Vaikka viikon leiri maksoikin enemmän kuin koko loppukuun majoitukset yhteensä, oli se jokaisen euron arvoinen.
surf
Kun vihdoin pääsin Balille, aloitin surffileirin aivan samantien. Kirjaimellisesti. Muut leiriläiset olivat nimittäin juuri lähdössä päivän surffille, kun saavuin Cangguun, surffileirin majatalolle, Solid Surf and Yoga Houseen, aamulla kello kymmenen, suoraan Denpasarin lentokentältä. Heitin vain rinkan huoneeseeni, vaihdoin bikinit päälle ja hyppäsin minivaniin muiden leiriläisten seuraan. Olin viettänyt edellisen yön Jakartan lentokentällä, mutta väsymyksestä ei ollut tietoakaan, kun suuntasimme surffille ja tutustuin muihin leiriläisiin sekä ohjaajiimme. Auton kaiuttimista soi letkeä musiikki, jonka mukana hoilasimme menemään näiden uusien tyyppien kanssa. Jo alusta alkaen oli selvää, että viikko tulisi olemaan rento ja makea, kesäleirimäinen kokemus, jota muistelisin vielä pitkään.

Majoituin neljän hengen jaetussa huoneessa uima-altaan vieressä. Päivät soljuivat aika samaa tahtia eteenpäin viikon ajan. Heräsin poikkeuksetta joka aamu ennen seitsemää ilman herätyskelloa aamujoogalle, joka alkoi puoli kahdeksalta. Aamujooga oli aivan ihana tapa aloittaa päivä, sillä joogasimme ja valmistauduimme päivän surffille majatalon avonaisella parvekkeella, josta näkyi riisipelloille ja Agung-tulivuorelle. Yleensä jooga kesti hieman reilu tunnin, minkä jälkeen tepastelimme yhteiseen aamupalahuoneeseen, jossa paikalliset naiset valmistivat valintamme mukaan aamupalan. Jokainen sai valita joka aamu neljästä eri vaihtoehdosta, mitä haluaisi syödä. Aamupalan ääressä vaihdoimme leiriläisten kanssa kuulumisia, päiväohjelmia ja matkasuunnitelmia.
solidsurfcofcarrideAamupalan jälkeen aloimme parveilla yhteissä tiloissa, kun odottelimme kello kymmenen lähtöä päivän surffille. Ohjaajamme sitoivat surffilaudat pakujen katoille ja me leiriläiset kapusimme autoihin valmiina tosi toimiin. Musiikit kaakkoon, laulumoodi päälle ja jännäämään päivän surffikohdetta. Päivän surffikohteet valikoituivat aina päivittäisen tuulen, aaltojen ja muiden olosuhteiden mukaan vasta surffiaamuna. Meidän kohteina oli pari kertaa Seminyak ja Serangan Beach sekä Kuta ja joku Canggun pohjoispuolella oleva ranta. Näistä ehdottomasti upein paikka oli Balin itärannikolla sijaitseva riuttaspotti, Serangan Beach. Puolestaan Seminyakissa ja Kutalla on helppo ottaa lauta haltuun aloittelijana. Tosin olin hyvin järkyttynyt Seminaykin rannan roskaisuudesta. Muovijätettä on uskomattomat määrät vedessä. Roskaa ajautuu rantaan aaltojen tuomana muun muassa Jaavan saarelta sekä Balin omista joista ja rannoilta virtausten mukana.

Surffisessioita oli olosuhteiden mukaan joko yksi pidempi parin tunnin setti tai kaksi tunnin pakettia, joiden välissä oli parinkymmenen minuutin tauko. Meillä oli muuten melkein joka setissä yhtä paljon ohjaajia kuin leiriläisiäkin mukana, eli melkein yksityisopetusta koko viikko. Surffin jälkeen etsittiin rannalta aina joku pieni paikallinen ruokakoju, josta pystyi vetämään lounaan napaan reilun euron hintaan. Lounaan jälkeen oli taas paluu surffitalolle, mikä vei ruuhkista riippuen tunnista kahteen. Vaikka välimatkat surffikohteisiin olivat pisimmillään 15 km majatalolta, vei matkat ihan uskomattoman paljon aikaa. Onneksi matkat sujuivat leppoisasti laulellen ja höpöttäen, aika usein paluumatkalla myös pikkutirsoja ottaen. Talolle päästyämme oli vuorossa yleensä pikasuihku ja sen jälkeen vielä palautteleva iltapäiväjooga kello viideltä. Menin aika fifty-fifty iltapäiväjoogaan tai nukuin pienet päikkärit. Näiden jälkeen olikin jo yleensä niin kamala nälkä, että suuntasimme porukalla ulos syömään päivällistä johonkin lähikatujen ruokapaikkaan.
wavesbtysolidSunnuntai on Solidissa aina vapaapäivä surffista ja joogasta, joten lauantai-iltana kävimme porukalla ulkona pidemmän kaavan mukaan bissellä ja rommipaukuilla, mutta muina iltoina talo hiljeni yleensä kympin aikaan ja porukka painui iltapuulle, että jaksoi taas seuraavan päivän aktiviteetit. Leiriporukasta muodostui todella hyvä jengi ja aikaa tuli vietettyä paljon yhdessä. Osaan porukasta tuli törmättyä myös matkan myöhemmissä vaiheissa eri puolilla Balia. Onneksi nykyään on myös helppoa pitää yhteyttä uusiin tuttuihin sosiaalisen median kautta, joten päivittäin jostain päin maailmaa kuulee kuulumisia näistä surffileiriläisistä.

Solid Surf & Yoga House on hollantilainen yritys, jolla on kolme surffitaloa. Löysin paikan lukemalla lukuisia kokemuksia eri surffileireistä ja totesin tämän sopivan itselleni. Enkä joutunut pettymään. Olen surffannut aiemmin ollessani Brasiliassa vaihdossa 11 vuotta sitten, eli näin pitkän tauon jälkeen olin leirille tullessani ihan aloittelija. Päästyäni jälleen vähän jujulle jutusta, pääsin viikon aikana nauttimaan myös isommista aalloista. Olin surffileirillä viikon eli 7 yötä, saavuin perjantaiaamuna, jolloin ehdin päivän surffille ja lähdin seuraavan viikon perjantaina, jolloin kävin vielä päivällä surffilla ja lähdin jatkamaan matkaani seuraavaan kohteeseen vasta sen jälkeen. Pakettiini kuului majoitus neljän hengen huoneessa, aamupala, joogat, lauantain BBQ-illallinen ja surffivakuutus sekä surffikamat, lisäksi talolta sai majoituksen ajaksi myös skootterin käyttöön, mikä helpotti liikkumista Canggussa. Hintaa tälle paketille tuli kaupunkiveroineen noin 350 euroa. Haaveilen jo nyt saman puljun surffileiristä Marokossa tai Sri Lankassa sekä joskus tulevaisuudessa vielä uusiksi Balilla.

Vastaan mielelläni, jos sinulla on kysyttävää surffileiristä tai surffauksesta. Oletko sinä ollut surffileirillä tai onko suunnitelmissa mennä?

@: UNELMAMAJA@GMAIL.COM
SEURAATHAN UNELMAMAJAA MYÖS NÄISSÄ KANAVISSA
FACEBOOK // INSTAGRAM // BLOGLOVIN

20 kommenttia artikkeliin ”Surffileiri Balilla

1. Oi, kuulostaa huikeelta! En ole koskaan itse testannut surffaamista, mutta kovasti olen ihaillut touhua aina rannalta. Eli siis ymmärsinkö oikein, että tuommoiselle leirille voi lähteä ihan ilman mitään kokemusta aiheesta? Ei tuo hintakaan nyt niin mahdottomalta kuulosta, jos ynnäilee kaiken tuon mukaan, mitä luettelit hinnan sisältävän, alkoi ihan houkutella tuommoinen!

Tykkää

1. Surffaaminen on haastavaa, mutta niin koukuttavaa ja kivaa! Suosittelen koittamaan 🙂

Ja kyllä, ymmärsit ihan oikein. Tämmöiselle leirille voi osallistua ihan ensikertalainen. Meidän leiriporukasta minä itseasiassa lukeuduin kokeneimpiin ja omista surffailuista oli tosiaan mennyt jo se 11 vuotta. Paria muuta lukuunottamatta kaikki muut olivat laudalla ekaa kertaa.

Pidin myös leirin hintaa enemmän kuin kohtuullisena. Näitä leirejä on hintojen suhteen laidasta laitaan, moni viikon leiri kustantaa jopa tuhat euroa. Koin, että täällä sain rahoilleni vastinetta ja meistä pidettiin hyvää huolta.

Tykkää

2. Kuulostaa mahtavalta! Hyvä kuulla, että ensikertailainen voi osallistua myös, sillä itselleni tämä voisi olla hyvä alku tutustua surffaamiseen. Kutalla oli useita paikkoja, josta pystyi ostamaan yksityisiä surffitunteja, mutta tuntui, että pojat olivat enemmän kiinnostuneita lähikontaktista naisasiakkaiden kanssa, joten itseltäni jäi tämä homma välistä.

Hinta vaikutti myös oikein hyvältä, jos siihen sisältyi aamupalat ja surffit ja joogat! Pitäisi kokeilla!

1. Joo, tämä paketti soveltuu äärettömän hyvin ensikertalaiselle! Ja meistä pidettiin hyvää huolta 🙂

Kannattaa pistää paikka muistiin, jos surffit ja jooga kiinnostaa. Paikka saa juuri myös laajennusosan valmiiksi, niin tulee lisätilaa ja huoneita tarjolle.

Tykkää

3. Kuulostaa kivalta kokemukselta, suunnitelmissa olis itselläkin tänä vuonna. Pysyn kyllä surffilaudalla mutta en osaa katsoa aaltoja tai ymmärrä merivirtauksia, niin en ole usein Australiassa itsekseni uskaltanut lähteä. Alustava suunnitelma olis viettää kolme kuukautta tänä vuonna Balilla niin ehkä siihen yksi surffileirikin mahtuu. Ja joogarakastajana tietysti olis ihana jos paikassa on joogaakin!

1. Oi, kolme kuukautta Balilla kuulostaa unelmalta! Siinä ehtii jo muutaman kerran aalloillekin 😉 Surffileiri on kyllä siitä kiva, kun ohjaajat katsoo sopivat olosuhteet ja opettaa aalloista.

4. Kuulostaa ihan unelmalta! Surffileiri Balilla kuuluu kyllä joogaamisen ohella mun unelmiin. Toivottavasti lähitulevaisuudessa on mahdollisuus päästä Balille vähän pidemmäksi aikaa, että pääsee toteuttamaan molemmat 🙂

Tykkää

1. Ne on kyllä unelmaa! Niin kivaa, jännää ja rentouttavaa 🙂 Kun surffileiri ja jooga kuuluu sun unelmiin, niin en voi kuin vaan suositella Balia. Oli just täydellinen siihen. Oi kun pääsisi taas!

5. Surffaus on aivan ihana laji, johon jää niin koukkuun! Muutaman kerran olen ystävieni kanssa päässyt lajia kokeilemaan, mutta kunnolla lajiin pääsee varmasti sisään vasta kun sitä harjoittelee systemaattisesti päivittäin! Kiva lukea sinun surffileirisi olleen positiivinen kokemus. Luin Ticke your fancy -blogista syksyllä paljon juttuja Asenne surf Campista, mutta kiva tietää, ettei se ole ainoa vaihtoehto! 🙂

1. Sinäpä sen sanoit! Laji koukuttaa, turhauttaa ja aiheuttaa mielettömiä endorfiinin huumia. Oli kieltämättä ihan eri tatsi surffailla useampana päivänä viikon ajan kuin aiemmin olen vain surffaillut silloin tällöin kavereiden laudoilla. Minäkin lueskelin silloin Saran blogista tosta Asenteen leiristä, mutta olin kyllä iloinen kun löysin Solidin. Hinta ja laatu ainakin minun mielestäni kohtasivat hyvin ja jooga oli mahtava lisä!

Tykkää

1. Taisin löytääkin sun blogista ekan maininnan Solidista ja aloin sen perusteella etsiä lisätietoa 🙂 Kiitos hurjasti vinkkauksesta! Viikko Solidilla ja Canggussa oli kyllä hauska. Ja oli niin huippua, kun viikon lopulla lajista sai taas pitkästä aikaa kunnolla kiinni ❤

6. Oi oi, täällä on kauhea Balikuume taas ja tää postaus ei kyllä helpottanut yhtään fiiliksiä! 😀 Tosi kivanoloinen paikka toi surffileiri ja joogat siihen vielä päälle, ai että. Pärjääkö tuollaisella surffileirillä tällainen uuno, joka ei käytännössä osaa ollenkaan surfata vai onks noi sellaisille, jotka on ihan ammattilaisia valmiiksi?

1. Ei kun vaan suunta kohti Balia! 😉 Tuolla todellakin pärjää surffiuuno vallan hyvin! Meidän porukasta minä olin melkeinpä kokenein ja mun surffikokemukset sijoittuu 11 vuoden taakse, eli aika noviisina menin jälleen 😀 Kukaan meidän porukasta ei siis ainakaan ollut lähelläkään ammattilaista, ei edes keskivertoa, haha!

Tykkää

7. Päädyin itsekin puolivahingossa tuohon Eveliinan yllä mainitsemaan Tickle your fancy -blogin surffikoulupostaukseen, ja mua alkoi jo sen perusteella houkutella ajatus leiristä. Sen suomalaisen koulun hinnasta en tiedä, mutta tämä sun käyttämä surffikoulu ei tosiaan kuulostanut pahalta ottaen huomioon mitä kaikkea se sisälsi. Kuinkas sattuikaan, että just tänään bongasin tarjouslennot Balille (siis bongasin, en ostanut). Vähän nyt tuntuu siltä, että joku korkeampi voima yrittää kertoa, että mun pitäis lähteä Balille opettelemaan surffausta (on bucket listalla, yhä tekemättä… kuten on monta vuotta sitten kesken jääneen leijasurffauskurssin loppuun saattaminenkin). Ehkä ne hoituisikin molemmat samalla reissulla!? 😀 Oliko tuolla samassa paikassa myös leijasurffausta vai ihan normisurffausta vaan?

1. Nyt todellakin nappaat lennot ja lähdet Balille surffaamaan! Joku yrittää nyt ihan selvästi viestiä sulle jotain 😉 Joo, tässä paikassa hinta oli kohtuullinen ja pakettiin sisältyi kaikki, mitä kaipasin tuolta viikolta. Solidilla ei ainakaan ollut leijasurffausta, eli mentiin perussurffilla, mutta Balilta löytyy kyllä jostain päin myös leijasurffausta. Eli sinne vain bucket listia ruksimaan!

8. Oi miten ihanalta kuulostaa! Olen kerran kokeillut yhtenä päivänä surffausta Portugalissa ja tuli kyllä huuhdottua röörit merivedellä todella tehokkaasti. Pääsin vain pari kertaa melkein jaloilleni seisomaan 🙂 Ehkäpä tuollainen pidempi leiri olisi tosiaan sellainen, missä pääsisi lajiin kunnolla kiinni. Vaikeinta mielestäni oli aaltojen lukeminen ja tarpeeksi syvälle pääsy kovassa vasta-aallokossa.

Tykkää

1. Mulla eka päivä oli kans sellaista pesukoneessa pyörimistä, kun ei ihan lähtenytkään selkäytimestä tämä touhu 😀 Onneksi se lähti sujumaan päivä päivältä paremmin ja viimeisenä päivänä sainkin nappailtua itse vihreitä aaltoja yksi toisensä jälkeen. Tuolla aloitetaan hyvin perusteista, joten aluksi ei tarvinnut tuskailla esim just aaltojen lukemisen tai melomisen kanssa, vaan edettiin askel kerrallaan 🙂

9. Päivitysilmoitus: 30 bucket list – Unelmamaja

Kiva, kun jätät kommenttia.